اصطلاح RMS در آمپلی فایر ها

اصطلاح RMS در آمپلی فایر ها

اصطلاح RMS در آمپلی فایر ها

اصطلاح RMS در آمپلی فایر ها

اصطلاح RMS در آمپلی فایر ها

اصطلاح RMS در آمپلی فایر ها
اصطلاح RMS در آمپلی فایر ها
ثبت شده در ستاد ساماندهي وزارت فرهنگ و ارشاد
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما
موضوعات
آرشیو
پشتيباني آنلاين
آمار
نویسندگان
نظرسنجي
جستجو
جدید ترین مطالب
امکانات جانبی
تبلیغات
اصطلاح RMS در آمپلی فایر ها

اصطلاح RMS در آمپلی فایر ها ؟!!

 

RMS مخفف کلمه ی Root Mean Square به معنی جذر متوسط مربع است. در علم ریاضی معیاری جهت اندازه ی کمیت متغییر است. در قسمت های مختلف استفاده می شود. در ولتاژ های مستقیم و متناوب و .. ولی در این پست کاربرد آن در آمپلی فایر ها را مورد برسی قرار می دهم.
قدرت مداوم آمپلی فایر ها با وات اندازه گیری می شود، اما واحدی که فدرت اصلی آمپلی فایر ها را مشخص می کند آر ام اس نمودار وات آن دستگاه می باشد. هرچقدر میزان آر ام اس بیش تر باشد، صدای خروجی شفاف تر و بلند تر خواهد بود. بنابراین هنگام انتخاب آمپلی فایر به میزان RMS واقعی آن باید توجه کرد. بسیاری از سازندگان آر ام اس خروجی را در ولتاژ های خاصی محاسبه می کنند. مثلا یک آمپلی فایر با قدرت 100 وات آر ام اس در 12 ولت می تواند قدرت قابل ملاحضه ای نسبت به یک آمپلی فایر با همان قدرت در ولتاژ 14.4 ولت تولید کند.

 

 

 

آمپلی فایر | آر ام اس واقعی | تصویر آمپلی فایر دانشجو کیت

 

 

 

برای مفهوم شدن موضوع، یک نمودار سینوسی را در نظر بگیرید در قسمت اوج نمودار (Peak) بیشترین بالا آمدگی را داریم. فرض کنید این نمودار نوسان قدرت یک آمپلی فایر را نمایش می دهد. وقتی صحبت از قدرت آر ام اس یک آمپلی فایر می شود طبق یک سری محاسبات ریاضی جذر متوسط مربع این پارامتر ها عدد واقعی وات خروجی خواهد بود.

 

 

 

آر ام اس روی نمودار | اوج قدرت و آر ام اس | RMS

 

 

 

اکثر سازندگان آمپلی فایر ها اوج قدرت آمپلی فایر را نمایش می دهند. یعنی همان میزان اوج در نمودار سینوسی. میزان اوج قدرت به شما بیشترین میزان وات یک آمپلی فایر را نمایش می دهد. این میزان در واقع هنگام پخش موسیقی در نقاط اوج گیری صدا می تواند به صورت یک انفجار لحظه ای عمل کند و همیشه این میزان را نمی تواند تحمل کند. بنابراین میزان آر ام اس یک آمپلی فایر بسیار مورد توجه افراد حرفه ای است.

 

از لحاظ تئوری خروجی آمپلی فایر همانطور که امپدانس (مقاومت ظاهری) از چهار اهم به دو اهم تغییر می کند، باید دقیقا دو برابر شود. معمولا سازندگان از درجات مختلف تنظیم قدرت در دستگاه هایشان استفاده می کنند، که افزایش واقعی در خروجی را می تواند محدود کند.

 

 

 

تفاوت آر ام اس با اوج قدرت | نمودار آمپلی فایر پیک تو پیک | جذر متوسط مربع

 

 

 

همانطور که در تصویر بالا می بینیم ، تفاوت قدرت آر ام اس یک آمپلی فایر با اوج قدرت آن کاملا مشخص است. بنابراین از دید حرفه ای هنگام انتخاب یک آمپلی فایر باید به آر ام اس واقعی آن توجه کنیم نه اوج قدرت خروجی پیک تو پیک آمپلی فایر.

 

در اصل آر ام اس،  وات مداومی است که از آمپلی فایر خارج می شود. وات آر ام اس قدرت واقعی آمپلی فایر است و معمولا هنگام تطبیق دادن ساب ووفر با آمپلی فایر برای محاسبات استفاده می شود. میزان وات ماکزیمم یا وات اوج (peak) اصولا بی مصرف هستند و فقط برای فروش و بازار یابی به کار می روند. با این کار شخصی که قصد خرید دارد و خیلی هم اطلاع ندارد تحت تاثیر قرار گرفته و خرید را انجام می دهد.

 

همان طور که در متن بالا اظهار داشتم، قبل از خرید نسبت به مارک سیستمی که انتخاب می کنید دقت کنید. زیرا مارک های ازران قیمت تمایل دارند میزان آر ام اس اغراق آمیزی را به شما بفروشند. در صورتی که آشنایی نسبت به وات خروجی واقعی یا آر ام اس (RMS) سیستم ندارید، هرگز نمی توانید تصور کنید که اختلاف وات خروجی در حدود فقط 40 وات چه تفاوت صدایی در بر خواهد داشت!



تعداد بازديد : 19967
یک شنبه 21 ارديبهشت 1393 ساعت: 17:19
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب
این نظر توسط محمد در تاریخ 1395/9/8/1 و 21:53 دقیقه ارسال شده است

محمد

راهنمایی خوبی بود:)

این نظر توسط شمه در تاریخ 1394/2/26/shock30stem و 0:39 دقیقه ارسال شده است

شمه

aaaaali bod merci


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







درباره ما
مطالب تصادفی
ورود کاربران
عضويت سريع
تبادل لینک هوشمند
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
آخرین نظرات کاربران